Asset Publisher Asset Publisher

Biegaj w lesie!

Nadleśnictwo Kartuzy obfituje w ciekawe trasy

 

Bieganie to dziś jeden z najpopularniejszych sportów. Odsetek biegających Polaków wzrósł o 5 proc. w ciągu roku osiągając 34 %. Dlaczego tak dużo osób wybiera tę aktywność?

Po pierwsze, jest to jeden z tańszych sportów, ponieważ do jego uprawiania w ostateczności wystarczy para butów za kilkadziesiąt złotych. Po drugie jest to dyscyplina sportu którą może uprawiać praktycznie każdy, niezależnie od wieku. Fauja Singh ukończył maraton w Toronto mając ponad 100 lat. Zły stan zdrowia również nie zawsze jest przeszkodą. W biegach często mogą uczestniczyć osoby niewidome z opiekunami. Po trzecie bieganie to jeden z najbardziej efektywnych sportów dla osób chcących zrzucić wagę. Godzinny bieg pozwala spalić tysiąc kalorii. Dla porównania, jeżdżąc tak samo długo na rowerze spalimy 300-600 kalorii, pływając - 400 kalorii, a uprawiając aerobic – około 550 kalorii. Po czwarte biegać możemy o każdej porze roku (nawet kilkunastostopniowe mrozy, przy odpowiednim zabezpieczeniu, nie są biegaczom straszne). Ostatni punkt, piąty- biegać można prawie wszędzie- na bieżni, na torze, w lesie. My postaramy się pokazać, jak fantastycznym miejscem na uprawianie tego sportu jest las, który obfituje nie tylko w ciekawe trasy, ale piękne widoki i czyste powietrze.

Szum liści, śpiew ptaków, delikatny wietrzyk, rześkie powietrze, promienie słońca rozpraszane przez liście. Cały ten obrazek okraszony zapachem kwitnących roślin oraz olejków eterycznych wydzielanych przez drzewa zamiast duszącego smrodu spalin czyni las idealnym miejscem do biegania a bieganie po nim zyskuje zupełnie inną, lepszą, jakość. Tutaj nie trzeba czekać w kolejce na skorzystanie ze sportowego sprzętu, otoczenie jest miłe dla oka i ucha, a na dodatek otrzymamy ogromny zastrzyk tlenu. Biegając po lesie mamy bliski kontakt z naturą. Możemy podziwiać korony drzew na tle nieba. Wszechotaczająca nas zieleń ma działanie uspokajające.

Bieganie dość mocno obciąża stawy. Duże znaczenie ma w związku z tym podłoże po którym się poruszamy. Wybierając miejskie chodniki, bądź asfalt ulic niejako rezygnujemy z miękkich i amortyzujących wstrząsy tras leśnych.

 pixabay.com.pl (darmowe obrazy)

            

W polskich lasach są tysiące ścieżek i szlaków, po których można biegać. Doskonałe do tego są szczególnie ścieżki dydaktyczne, trasy turystyczne, a nawet wyznaczone trasy rowerowe czy ścieżki nordic-walking. Takich miejsc w Nadleśnictwie Kartuzy jest sporo. Biegać możemy praktycznie po całym lesie, pamiętajmy jednak, by w rezerwatach poruszać się tylko specjalnie wyznaczonymi ścieżkami.

Jakie trasy wybrać w kartuskich lasach?

fot. Bogumiła Waśko

Polecamy zwłaszcza trasę Dębowe "Błoto w Kartuzach", która rozpoczyna się przy ul. Sędzickiego. Pętla wynosi 1,5 km, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by dystans wiodący leśną ścieżką pokonać kilka razy. Przy trasie znajdują się również specjalne urządzenia do ćwiczeń -doskonałe do rozgrzewki lub urozmaicenia treningu.

Kolejną ciekawą trasą jest ta wiodąca przez "Bilowskie Buczyny". Do wyboru mamy dwa warianty: krótszy (mała pętla) - wynoszący około 3,2 km oraz dłuższy - 5,5 km. Po drodze mijamy m.in. Arboretum Leśników Kartuskich, dawną leśniczówkę Bilowo, można wbiec pod niewielką górkę na specjalny punkt widokowy, minąć zrośnięte buki, spojrzeć na piękne bilowskie stawy. Wytrwali mogą dobiec tamtędy do Zamku w Łapalicach. Wówczas trasa wraz z drogą powrotną wynosić będzie ok. 15 km.

Zachęcamy także do biegowego treningu po trasie rowerowej niebieskiej (7,3km) lub zielonej (9 km) wokół Pomieczyńskiej Huty. Wiedzie ona w głównej mierze pięknymi leśnymi ścieżkami, poprzez wąwozy czy w pobliżu malowniczych torfowisk. Drugą, dłuższą trasą wiodącą także wokół jeziora Białego, możemy pobiec m.in. w pobliże Sytnej Góry, skąd rozciągają się piękne widoki.

Jednymi z najpiękniejszych miejsc na Pomorzu są Lasy Mirachowskie. Specjalnie wyznaczona ścieżka o długości blisko 6 km wiedzie w okolicach rezerwatów - pamiętajmy więc, by nie zbaczać z trasy.

Jak rozpocząć bieganie i na co zwrócić szczególną uwagę?

Tak jak ,,nie od razu Rzym zbudowano” tak nie od razu będziemy w stanie przebiec maraton. Zacznijmy od krótszych tras, nie forsujmy swojego organizmu, ponieważ albo nabawimy się kontuzji albo poważnie zniechęcimy do biegania. Najważniejsza jest systematyczność.  Urozmaicone trasy leśne (pagórki, wzniesienia, zbiegi i podbiegi, omijanie konarów) uczą nas biegu w różnych warunkach co pozwala zwiększać umiejętności biegowe. Nogi będą stawały się z treningu na trening coraz silniejsze.

Pozostaje tylko wciągnąć buty oraz poznać i docenić polskie lasy.

 

Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (PGL LP)
Jesteśmy organizacją z ponad 90 letnią tradycją. Prowadzimy zrównoważoną, potwierdzoną międzynarodowymi certyfikatami FSC i PEFC gospodarkę leśną na ponad 7,6 mln ha powierzchni  naszego kraju. Systematycznie zwiększamy lesistość Polski z 21 proc. w roku 1945 do 29,6 % obecnie. Konsekwentnie realizujemy „Krajowy program zwiększania lesistości”, dzięki któremu do roku 2050 lesistość Polski wzrośnie do 33%. Cechuje nas samodzielność finansowa. Znaczną częścią naszego zysku dzielimy się ze społeczeństwem. Wspieramy m.in.: Budżet Państwa, samorządy terytorialne, Parki Narodowe; organizacje pozarządowe, wspieramy remonty lokalnych dróg oraz inne, ważne dla Państwa przedsięwzięcia.  
Nasze profesjonalne działania oraz wieloletnie doświadczenie w połączeniu z wiedzą i odpowiedzialnością za powierzony nam majątek są gwarancją bezpieczeństwa ekologicznego Polski.
                                                                                                              
PRACUJEMY W  ZGODZIE Z NATURĄ!